Posts

GRATIS INTRO CFT!

Afbeelding
Gun jij jezelf meer rust en ontspanning met complexe patienten? Ben jij op zoek naar een prettigere sfeer en betere behandelresultaten bij patienten met langdurige pijn? Ben jij op zoek naar tips, praktijkvoorbeelden en optimale samenwerkingsverbanden? WELKOM bij het Rug-netwerk en de Cognitieve Functionele Therapie (CFT). De CFT bestaat uit 3 pijlers: Pain Education Movement with Exposure Lifestyle Change ECHT begrijpen van de pijn, oplossingsgerichte handvatten en het beste van Motivational Interviewing en de ACT (Acceptance Commitment Training). CFT is een effectieve methode voor mensen met complexe rugklachten. Een goede‘therapeutic alliance’, een goede band met de therapeut, is daarbij essentieel.  En zoals Peter O’Sullivan zegt: “If you can’t communicate, is doesn’t matter what you know.” Daarbij is de ervaring van onafhankelijkheid erg belangrijk; patienten moeten MET de therapeut werken aan een leven ZONDER therapeut, hun eigen klachten kunnen controleren middels self-manageme

Rekken en strekken is voor dwazen en gekken

Afbeelding
"Rekken en strekken is voor dwazen en gekken!" Ja! Je leest het goed... een gedurfde uitspraak van een vakbroeder, waar ik het geregeld moeilijk mee had tijdens mijn opleiding als fysiotherapeut. En nu weet ik, ja, het kan zo veel effectiever. Een recent grootschalig wetenschappelijk onderzoek, een systematische review EN meta analyse (overzicht van alle wetenschappelijke artikelen), bevestigd maar weer eens: we dienen anders te kijken naar de warming-up. De 'take home messages' van dit onderzoek? Een warming-up is een effectieve methode om de kans op blessures te verminderen bij sportende kinderen; Door deze vermindering van blessures, kunnen kinderen langer, veiliger en beter sporten; De meest effectie warming-up is gericht op NEUROMUSCULAIRE CONTROLE EN BALANS. En dat gezegd hebbende. Wat dacht je hiervan?  Rekken voorafgaand aan de training/wedstrijd vermindert zelfs de prestaties;  zorgt voor een verminderde kracht & explosiviteit! En rekken draagt overall ni

Hardlopen als behandeling bij lage rugklachten?

Afbeelding
Bijna iedereen krijgt in zijn/haar leven wel eens te maken met lage rugklachten. Zo hebben we als algemene bevolking op ons hele leven gemiddeld 47.2% lage rugklachten. Terwijl hardlopers slechts de 20,2% aantikken. Hoe werkt dit nou? De anatomie van onze wervelkolom Onze wervelkolom bestaat grotendeels uit botten, de wervellichamen, met daar tussen de tussenwervelschijven. De wervelkolom verdeelt de inkomende krachten naar de rest van ons lichaam. Er is een belangrijke rol weggelegd hierin voor onze tussenwervelschijven.  Stel je voor dat je met een hand op een waterballon drukt, welke op een tafel ligt. Door de druk word de ballon in alle richtingen gelijk uitgedrukt toch? De nucleus, de innerlijke waterrijke kern van de tussenwervelschijf, werkt precies hetzelfde. Als de nucleus deze ballonachtige beweging maakt naar alle kanten, wordt deze begeleid door de annulus (een bandachtige begrenzing van onze tussenwervelschijf). Dus! Met andere woorden.. is de tussenwervelschijf veel meer

Peesherstel? Check deze NIEUWE behandeling 🙌🏻

Afbeelding
Uit eigen ervaring kan ik zeggen: "wat zijn peesklachten vervelend!" Na een schouderpees, kniepees en peesplaat heb ik mijn aandeel wel gehad. Ik blijf nu klachtenvrij (hoop ik ;)) Sindsdien ben ik mij namelijk gaan specialiseren in de begeleiding van peesklachten. Samen met mijn maatjes Joost (fysio, echografist, shockwave therapeut), Job (podoloog, echografist) en Myrna (personal trainer, diëtist en orthomoleculair voedingskundige) vreet ik alles op over het onderzoek EN de behandeling van peesklachten. Sorry voor de woordspeling Myrna ;)) "Tendon Neuroplastic Training" Dat is het concept wat ik graag met jullie wil bespreken. Dat is namelijk een behandelvorm die maar al te vaak (nog) niet wordt meegenomen. Maar, wat zijn nou peesklachten? Pijn, narigheid, een zeurend gevoel en op den duur ook beperkend in je dagelijkse bezigheden en sport. Veel voorkomend aan de onderzijde van de knie, buitenzijde van je schouder, elleboog of heup, achillespees en peesplaat onder

Neuro-linquistische programmeer technieken

Afbeelding
Waarom zijn sommige mensen succesvoller dan anderen? En waarom gebruiken veel topsporters visualisatie technieken? Waarom zijn positieve bekrachtigen en zelfs programmeringen zo populair in de gezondheidszorg en bedrijfsleven? En wat is de reden dat sommige mensen relaxter en gelukkiger zijn en zelfs energieker? Het is niet alleen maar professionele ontwikkeling, zelfverzekerdheid en mindset, maar ook iets waar je misschien nog niet van gehoord hebt: Neuro-linquistisch programmeren (NLP). Mij niet bellen! 'Mij niet bellen,' - zoals een lieve vriendin van mij wel eens zegt, als het niet bij haar past. En dat is precies wat ik dacht toen ik met NLP in aanraking kwam. Vanuit mijn nieuwsgierigheid ga ik echter wel altijd op zoek, zie mijn allereerste blog: gepassioneerd nieuwsgierig . Dus? Op zoek naar antwoorden rond de NLP. ‘Magie vindt plaats buiten je comfort zone.’   En misschien wel toepasselijker voor mijn eerste ervaringen met de NLP: ’vanuit ongemak komt groei.’ Want mijn

ARION loopanalyse bij Nova Fysio & Performance

Afbeelding
Sneller lopen? Langer lopen? Veiliger lopen? Dat kan nu, met ARION. Drukgevoelige zooltjes die direct de interactie registreren tussen je voeten en de grond!  De extra voetpod meet nauwkeurig de beweging van je van je lichaam. In combinatie met de ARION app, brengt het jou in contact met jouw looptechniek, zoals dat nooit eerder heeft gekund: Pasfrequentie; Paslengte; Afwikkelpatroon; Druk analyse van je voeten; Balans; Symmetrie; Contactpunten; En symmetrie! Voor zowel de loper, die zijn of haar looptechniek wilt verbeteren. Als voor de loper die inzicht wil krijgen in een mogelijk compensatiemechanisme in de aanwezigheid van een blessure. Check it out! Nova Fysio & Performance "Meer dan een fysio"

Loop jij in de pas? Paslengte en de loopprestatie

Afbeelding
De paslengte kan een belangrijke rol spelen in jouw hardloopprestatie! Paslengte veranderen (1): Verminderde belasting in het knie- en heupgewricht Verminderde piekbelasting in de landingsfase Verbeterde schokabsorptie Verminderde belasting op heup en kniespieren Paslengte wordt beïnvloed door de zogenoemde ‘triple extension’, de strekking van 3 gewrichten: de enkel, de knie en de heup tijdens het hardlopen. Een te grote pas? (2) Bij de landingsfase mag onze voet niet voorbij ons lichaamszwaartepunt komen (zie afbeelding). Dit zorgt voor een verhoogde belasting op onze gewrichten en spieren, omdat: De knie meer strekt Grotere hoek van de enkel dient plaats te vinden De hoek van ons scheenbeen niet verticaal staat Een grotere contact tijd (staat langer op de grond) Interessant! Bij een goede voetplaatsing vindt er een verminderde activatie plaats van de kuit- en bovenbeenspieren (2). Als je benieuwd bent naar jouw ideale paslengte, efficiënter wilt lopen, of een terugkerende blessure

Hey hardloper! Hoe soepel ben jij?

Afbeelding
Het is algemeen bekend dat we een bepaalde beweeglijkheid ‘nodig’ hebben om te kunnen hardlopen: De heupbuiging- en strekking; De strekking van de knie; De buiging van de enkel; De bewegelijkheid van de mid- en achtervoet; De strekking van de grote teen. En wat dacht je van de beweeglijkheid van je bekken, rug, bovenrug en schouders? Essentiele bewegelijke delen voor het hardlopen. En ook goed te meten EN eventueel te trainen! Verder is de beweeglijkheid van de spieren natuurlijk ook belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: de hamstring, de heupbuigers, de bovenbeen- en kuitspieren en nog veel meer... Wat we verstaan onder lenigheid? Lenig zijn betekent dat uw lichaam de maximaal mogelijke bewegingen kan benutten. Aan die bewegingen zijn dikwijls grenzen, bijvoorbeeld door de vorm van een gewricht. Uw rug kan ver naar voren buigen, maar veel minder ver achterwaarts. Duim en vingers krommen zich veel beter naar de handpalm dan naar de handrug. Erfelijkheid, ras en individuele aanleg s

Use the Force! Hardlopen & Real Time Feedback

Afbeelding
Real Time Feedback van je looppatroon! De TgForce sensor meet de realtime schokbelasting op je scheenbeen*, en de pasfrequentie, om zo de impact inzichtelijk te maken en indien nodig aan te passen tijdens het hardlopen! Wij gebruiken de TgForce sensor voor: het meten van de schokbelasting tijdens het hardlopen*  realtime feedback geven, visueel en auditief  grafieken en data te genereren voor verdere analyse  * De zogenoemde “Peak Tibial Shock” (schokbelasting op je scheenbeen), is sterk gecorreleerd aan de verticale belasting tijdens de landings- en standfase van het hardlopen. (1) Een hoger risico van overbelastingsblessures, zoals scheenbeenklachten en/of het krijgen van een stressfractuur is gelinked aan een verhoogde “Peak Tibial Shock” en verhoogde belasting gedurende het eerste initiele voetcontact. (2) Wil jij je prestatie verbeteren? Inzicht krijgen in jouw looppatroon? Wij helpen jou graag! Nova Fysio & Performance,  “Meer dan een fysio” Bronnen: Crowell,H.P.,Milner,C.E

Meten is weten! Kracht & Hardlopen: een Siamese Tweeling 🙏🏼

Afbeelding
Wij maken gebruik van de MicroFET 2 (FET staat voor: Force Evaluating & Testing). Met dit handige apparaat zijn wij in staat om alle spieren te testen op kracht! De MicroFet 2 is zeer betrouwbaar gebleken als het gaat om spierkracht te testen (1). Welke spieren zijn belangrijk? Ja natuurlijk! De beenspieren ;) Voor een uitgebreid overzicht check on eerdere blog, Hardlopen en kracht: “Je weet nooit hoe sterk je bent, totdat sterk zijn je enige keuze is.” Maar? Jouw beenspieren staan in verbinding met de heupen, romp (buik- en rugspieren), maar ook de spieren van de nek-schouder en arm zijn even belangrijk! Denk ook maar eens aan de armzwaai, de houdingspieren om goed rechtop te kunnen blijven lopen EN ook de ademhalingspieren! Deze hebben we in onze buik, het diafragma en ook de spieren rondom de schouderbladen en de nek. Sta jij in balans? En handig, om meteen die spieren met elkaar te vergelijken, de zogenoemde symmetrie. Zijn links en rechts ongeveer even sterk? En staan bepaalde

Hardlopen en kracht: “Je weet nooit hoe sterk je bent, totdat sterk zijn je enige keuze is”

Afbeelding
“You can’t go wrong by getting strong!” Krachttraining is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel om de loopprestatie te verbeteren en blessures te verminderen (1, 2) ! Krachttraining bij hardlopers: Verbetert de loopeconomie & loopsnelheid Vermindert overbelasting blessures met 50%! Wij onderscheiden drie belangrijke onderdelen in spieractivatie tijdens het hardlopen: 1. De pre-activatie fase De spieren spannen aan om het been als het ware te ‘verstijven’ om het lichaam voor te bereiden op de landingsfase → met name de bilspieren, heup buigers en de kuiten 2. De absorptie fase De grootse kracht vind plaats in de standfase! Het absorberen van de krachten gebeurt met name door de bilspieren, de bovenbeenspieren aan de voorzijde en de kuiten. En wist jij dat de dieper gelegen kuitspieren de grootste kracht leveren? Ongekend belangrijke spieren! Deze train je door de knieën minstens 30 graden gebogen te houden tijdens de tenenstand. 3. De propulsiefase Ook wel de afzetfase genoemd

De pasbreedte en hardlooptechniek: wat is normaal?

Afbeelding
De pasbreedte kan een belangrijke rol spelen in de hardlooptechniek. Een smallere pas bijvoorbeeld wordt geassocieerd met: Verhoogde heupbelasting (1); Verhoogde naar buitenkanteling van de enkel; Verhoogde zijwaartse kniebeweging tijdens het lopen; Verhoogde belasting op de peesplaat van ons bovenbeen (2); Verhoogde belasting op het scheenbeen (3); Wat is ‘normaal’? We zien verschillende pasbreedtes, variërend van 2.6cm tot 6cm. Het hangt sterk af van de individuele hardloper. “Wel lijkt het er op dat wij de voorkeur hebben voor een smallere pasbreedte en het zwaaien met onze armen om zo de energie kosten te besparen en de zijwaartse balans te verbeteren.” (4) Aanbevelingen Er zijn verschillende factoren die van belang zijn in het ‘aanmeten’ van een pasbreedte, denk bijvoorbeeld aan: hoeveelheid kracht, coördinatie, controle, stabiliteit en uithoudingsvermogen. Deze zijn verantwoordelijk in hoeverre wij onze looptechniek kunnen aanpassen. Vragen? Let us know! Nova Fysio & Performa

Hey hardloper! Heb jij wel eens nagedacht over je landingsfase en voetafwikkeling?

Afbeelding
Super leuke EN belangrijke weetjes: Voorvoet landing 1.8% van de hardlopers Midvoetlanding 3.4% van de hardlopers Hiellanding 88.9% van de hardlopers (1) Note: waarvan 5.9% een asymmetrische stijl had (een verschil in landing tussen links en rechts)! Hiellanding vs voorvoetlanding (2, 3, 4) De hiellanding: Verhoogde belasting op heup en knie Verhoogde activiteit van de voorste scheenbeenspier (tibialis anterior) Impact piek bij landingsfase De voorvoet landing: Verhoogde belasting op voet en enkel Verhoogde activiteit van de kuitspieren Verhoogde belasting achillespees met 15% Verminderde belasting (– 10/13%) op het kniegewricht (4) Geen impact piek en verminderde verticale belasting in landing Marathon weetje! Een groot percentage van de hardlopers wisselde van een midvoet of voorvoetlanding naar een hiellanding na 32km. Samenvatting: De meeste hardlopers hebben een hiellanding. Er is geen duidelijke prestatieverbetering bij het wisselen naar een voorvoetlanding. Het aantal blessure

ADEMHALEN MET JORDI

Werken aan je ZELFHELEND VERMOGEN Jouw kostbaarste bezit is jouw gezondheid. Zowel fysiek als geestelijk, is het fijn als je lekker in je vel zit. De huidige tijd vraagt meer, meer dan ooit aan ons om bewust met ons zelf bezig te zijn, te vertragen en te werken aan onze immuniteit. “Je moet zorgen dat je immuniteit niet het omslagpunt bereikt waarop stress, aandoeningen die het gevolg zijn van je levenswijze en veroudering de overhand krijgen. Nu heb je de kennis om volgens een nieuw model te leven, namelijk dat van een ZELFHELEND VERMOGEN. Hierdoor wordt je immuniteit versterkt en wordt je gezondheid gedurende de rest van je leven beschermd.” - Deepak Chokra Jouw Waarom Waarom wil jij lekker in je vel zitten? Waar heb jij afstand van te nemen en waar wil jij naar toe bewegen? Waar jouw gedachten heen gaan, vloeit de energie. Wil jij vrij in jouw hoofd zijn? Bewustzijn van jouw onderbewuste? En net als ik, de energie weer vinden? JA dat kan! Immuunsysteem, immuunsysteem, immuunsyste

"Grenzen durven stellen gaat over de moed hebben om van onszelf te houden en voor onszelf op te komen, ook als we het risico lopen anderen teleur te stellen." - Brene Brown

Afbeelding
Dit blog gaat over warmte, kracht, actie, het spannend vinden, respect, (on)veilig zijn en de gevoelens die opkomen die positief geduid kunnen worden. Maar hoe stel je je grenzen dan? Als je gewoon lief gevonden wilt worden? Durf je jezelf kwetsbaar op te stellen? Bang om de ander niet teleur te stellen? De mensen om jou heen zijn immers gewend geraakt aan jouw 'gedrag' en weten precies wat ze kunnen halen bij jou. Het begint al vroeg in onze opvoeding. "Ssssttt.... Straks horen de buren het." Sociaal wenselijk gedrag aanleren, zoals drie kussen geven op verjaardagen. Of de altijd mooie: "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg." Vele voorbeelden te noemen waarin wij geleerd worden om met de reserve er op te leven. Rekening houdend met de ander, ook al gaat het ten koste van jezelf. Begrijp goed, er is niks mis met het rekening houden met de ander, maar blijf jouw gevoel ten alle tijde uitspreken. Jij mag/moet er ook zijn! Bewust en onbewust komt dit bij veel

“Waterpolo doe je met je hoofd. Je armen en je benen zijn je instrumenten.”

Afbeelding
Dankbaar voor alle lessen die ik heb mogen leren van Johan Aantjes, bij zijn tijd in de Zaanstreek. Dit blog is een samenvatting van de laatste evidentie van wetenschappelijk onderzoek, van het hoe en waarom wij de armen en de benen kunnen trainen (lees moeten, als we onszelf serieus nemen tenminste).  EN waarom we ons hoofd, niet alleen nodig hebben, maar dat ons hoofd zoals altijd altijd het belangrijkste instrument is. Veel leesplezier! Watepolo is een multifunctionele sport Water polo wordt gekenmerkt door explosieve acties, inclusief sprints in zwemmen, springen, gooien en worstelen met tegenstanders. Gezien deze kenmerken zijn maximale kracht, snelheid en explosiviteit belangrijke fysieke vaardigheden om te trainen. Wetenschap in de praktijk! 61 jonge waterpolo spelers (10-14 jaar) werden getest op hun maximale kracht (1RM*) bij het bankdrukken en de squat, snelheid op het droge doo de squat jump, countermovement jump en medicine bal gooien.  Verder werden ze getest op hun vaardi

“Alleen ga je snel, samen komen we verder” 📈

Afbeelding
Een fijn, verhelderend en constructief TEAMS gesprek met Nynke Swart van het KNGF Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie  Staand, zittend en lopend, zoals een goede fysio betaamt 😅 Na al het harde werk, het herzien van de richtlijn Lage Rugpijn, werd er naast het geven van E-learnings, het ontwikkelen van praktische workshops, een persbericht geplaatst in het AD (zie link onderin deze post) 🇳🇱 Wij kunnen de patiënt helpen om de oorzaak van het ontstaan van de lage rugpijn te duiden 🍀 Fysieke fitheid, als in kracht buik- en rugspieren, de beweeglijkheid, conditie en leefstijlfactoren (o.a. roken, slaapkwaliteit, energiebalans, voeding & hydratatie, belasting/belastbaarheid) worden in kaart gebracht 💚 Mentale fitheid, als in stress/spanning, zorgen maken, gedachten over en omgang met de klachten, pijngedrag (on)bewuste compensatie en de verwachtingen over het herstel kunnen ook een rol spelen 🌻 Werk gerelateerde factoren, als in eenzijdige houding en werkzaamheden

Ik ga op reis!

Afbeelding
🎫  Geïnvesteerd in een ticket voor de Embodied Leadership 🏨  Ingechecked bij mijzelf, bij de NTi NLP 🚌  Een plaats voor in de bus, samen met top trainers Mirella van den Doel, Bouke de Boer en Louis Moolenaar (vrouwen aan de top!;))  💖 💚  Persoonlijke ontwikkeling, NLP leadership, systemisch werk, KATA-coaching & Body-Based technieken ☀️  Onderweg genieten van het uitzicht, achteruit kijken (welke stappen heb ik al gezet) en op weg naar een mooie bestemming 📈  Het ambacht van persoonlijke ontwikkeling, preventie, revalidatie & prestatieverbetering, van coachen daagt mij steeds weer uit om te blijven leren en groeien Ik voel mij welkom in Limmen  🙏🏼 Mijn doel, ‘as if now’ ‘Ik ervaar zingeving, balans, liefde en verbinding met een ieder die ik lief heb, en ik inspireer, vanuit mijn hart en hoofd, de mensen om mij heen’ Eindbestemming? Het is de reis die er toe doet  🚌   #persoonlijkleiderschap #foreverlearning #groeibovencomfort #transformatie #coaching #leiderschap