WAARACHTIG LEVEN: Gastblog door Bouke de Boer

In zijn boek De stilte spreekt schrijft Eckhart Tolle: “De transformatie van het menselijk bewustzijn is niet meer zogezegd een luxe die alleen maar weggelegd is voor een paar afzonderlijke mensen, maar een harde noodzaak als de mensheid zichzelf niet wil vernietigen.” 

En beste lezers, hier ben ik het compleet mee eens, dus WAKKER worden. Stoppen met te wijzen naar een ander. Wijs en kijk alleen naar jezelf en stel jezelf vervolgens de vraag: wat kan IK doen?

Deze beslissing heb ik al lang geleden genomen. Mijns inziens zijn wij hier op aarde om onze levenslessen te leren, om vreugde te ervaren, om in contact te komen met onze unieke kwaliteiten en om te kijken hoe we deze dienstbaar kunnen maken aan de wereld waarin we met elkaar leven, en waar we dus verantwoordelijkheid voor dragen…

Deepak Chopra stelde de volgende vraag al jaren geleden: Leef jij in de wereld, of leeft de wereld in jou? Ik weet het inmiddels. Vandaar ook mijn boek: Ik kan de wereld veranderen. En jij weet wie ik is…

En dan krijg ik natuurlijk de vraag: hoe kan ik dan waarachtig leven? Je hoort mij niet zeggen dat dit simpel is. Het begint met de bereidheid te hebben om werkelijk naar je eigen persoonlijk proces te kijken. Je te gaan verdiepen in de Oude Tijd/Wereld en de Nieuwe Tijd/Wereld, anderen noemen dat Polariteitsdenken (3D) en Eenheidsbewustzijn (5D). Om een keuze te maken: blijf ik hangen in oordeel-veroordeel, angst, volg de leider, uitgaan van gebrek, controle, hard werken, of ga ik uit van liefde, passie, hart-gedragen bewustzijn, ik volg mezelf, openheid en transparantie in communicatie?

Voorop echter staat of jij écht bereid bent de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen persoonlijk proces. En met name te kijken naar je pijnlichamen, ook wel traumadelen genoemd. Wijzen naar een ander geeft niet de oplossing. Want, beste lezer, alles en dan ook alles en vermenigvuldig dit met meer dan een miljoen keer, is namelijk projectie; een afspiegeling van jezelf. Vroeger zeiden we als kind al: wat je zegt, dat ben je zelf!

Een paar voorbeelden. Al dertig jaar roep ik dat het mijn grote wens voor de wereld is dat er veel vrouwen minister-president worden en dat er veel vrouwen op een hoge positie komen. Pas veel later begreep ik dat ik zelf meer aan mijn eigen vrouwelijke kant had te werken en om deze verder te ontwikkelen… In een van mijn boeken schrijf ik: ‘Wil je het leven in volle omvang nemen, moet je bereid zijn in de schuld te staan.’ Eigenlijk staat er: Bouke, als jij het leven in volle omvang wilt nemen, moet je bereid zijn in de schuld te staan… 

Stel, stel dat wij allemaal het bewustzijn zouden hebben over welke onze persoonlijke projecties zijn en dan ook de bereidheid hebben daaraan te werken, dan zouden wij een wereld hebben waar we veel meer waarachtig kunnen leven. Misschien staat waarachtig ook wel voor het achten van jouw eigen diepe innerlijke waar-heid. Het achten in jou van wat werkelijk in jouw hart waar is. Dan past dit helemaal bij: hart-gedragen bewustzijn.

Als je doet wat je altijd gedaan hebt, dan zul je krijgen wat je altijd gekregen hebt. Ben je hier niet tevreden over? Dan kun je je aansluiten bij de grote groep mensen die in de slachtofferrol stappen en de keuze maken te piepen, te klagen en te zeiken. Je kunt ook de keuze maken je verantwoordelijkheid te nemen en je aan te sluiten bij de groep mensen die wil leven in liefde en vreugde en die met elkaar een helende bijdrage willen leveren aan deze wereld.

Ik heb de keuze gemaakt. En jij?

THE ONLY WAY TO SPEED UP THE PROCESS IS TO ENJOY!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Loopthema: de schouders

Waterpolo & prestatieverbetering!

De vergeten hardloopspier: de soleus