Neuro-linquistische programmeer technieken

Waarom zijn sommige mensen succesvoller dan anderen? En waarom gebruiken veel topsporters visualisatie technieken? Waarom zijn positieve bekrachtigen en zelfs programmeringen zo populair in de gezondheidszorg en bedrijfsleven? En wat is de reden dat sommige mensen relaxter en gelukkiger zijn en zelfs energieker? Het is niet alleen maar professionele ontwikkeling, zelfverzekerdheid en mindset, maar ook iets waar je misschien nog niet van gehoord hebt: Neuro-linquistisch programmeren (NLP).


Mij niet bellen!
'Mij niet bellen,' - zoals een lieve vriendin van mij wel eens zegt, als het niet bij haar past. En dat is precies wat ik dacht toen ik met NLP in aanraking kwam. Vanuit mijn nieuwsgierigheid ga ik echter wel altijd op zoek, zie mijn allereerste blog: gepassioneerd nieuwsgierig. Dus? Op zoek naar antwoorden rond de NLP.

‘Magie vindt plaats buiten je comfort zone.’ 
En misschien wel toepasselijker voor mijn eerste ervaringen met de NLP: ’vanuit ongemak komt groei.’ Want mijn eerste stappen in de NLP waren zeer ongemakkelijk kan ik je vertellen. En gaandeweg, het lezen van boeken, het kijken naar YouTube video’s en luisteren naar podcasts, merkte ik vooral bij het ERVAREN EN DOEN dat de NLP mij zeker iets te brengen zou hebben. En het is ook direct voor jou toepasbaar! Weten hoe? Lees snel verder!

Wat is neuro-linquistisch programmeren?
Er zijn vele definities van NLP. Mijn definitie is: een overzichtelijk theoretisch EN praktisch model om jouw handelen en communicatie in kaart te brengen en te verbeteren.

De grondleggers, Richard Bandler en John Grinder in 1970, hebben gekeken naar een aantal succesvolle mensen en onderzocht wat zij nou anders deden dan mensen die minder of niet succesvol waren. Met andere woorden: WAT deden zij en HOE deden zij dat? Voor het eerst in de geschiedenis werd er praktisch gekeken naar welke gedachtenpatronen, emoties en gedrag naar succes leidde en welke juist niet. NLP laat zien hoe onze gedachten ons gedrag beïnvloeden.

Neuro staat voor ons zenuwstelsel, hoe wij als mens de ervaringen verwerken. Dit doen wij via 5 zintuigen: gezichtsvermogen, gehoor, tastzin, reuk en smaak.

Linquistisch staat voor de (lichaams)taal die wij bezigen en de filters die hier op kunnen zitten. Interne representaties (hoe wij ons voelen) worden gecodeerd, geordend en krijgen betekenis door: beelden, geluiden, gevoelens, geuren, smaken en taal.

Programmeren is makkelijk gezegd: ‘hoe’ jij de dingen doet die je doet en hoe je die (indien gewenst) kunt veranderen. In het programmeren kunnen we ontdekken, gebruiken en veranderen van (on)bewuste patronen in het zenuwstelsel om specifieke en gewenste uitkomsten te bereiken.

Samengevat geeft NLP antwoord op de vraag: hoe steek jij nou ECHT in elkaar? Bijvoorbeeld jouw overtuigingen, waarden en eerdere ervaringen die een belangrijke invloed hebben op hoe jij boodschappen van de ander ontvangt en hoe jij hier op reageert. Maar ben jij je bewust van jouw filters? Een mooie uitleg van een van mijn rolmodellen, Bouke de Boer: “NLP maakt je bewust van onbewuste processen.” Mijn ervaring met de (onder)bewuste processen: ""Datgene waar je je nog niet bewust van bent, daardoor word je geleefd. Datgene we bewust weten te maken, daar kun je mee leven.”

Ervaren door te doen!
Wetende dat wij leren door te ervaren, is het ontzettend behulpzaam om deze technieken zelf EN ook eens samen met een trainer te ervaren. “NLP technieken kunnen je helpen naar je eigen gedachten, gevoelens en emoties te kijken als zaken die we zelf kunnen controleren, liever dan zaken die ons overkomen. Zoals Tony Robbins, een van de meest bekende NLP trainers, zijn overtuiging is: ”Wij kunnen de manier wij denken, voelen en doen zelf veranderen - want waar ‘the focus goes, the energy flows.”

'Wat jij kunt bedenken en op papier kunt zetten, dat kun je bereiken.' 
Je kunt NLP technieken gebruiken om focus aan te brengen en waar je het fijn zou vinden gedragsverandering te bewerkstelligen. Er zijn zoveel verschillende doelen waar je NLP technieken voor zou kunnen inzetten. In de gezondheidszorg bijvoorbeeld, als verschillende vormen van therapie, om richting te bepalen en om bijvoorbeeld angst en depressie te verminderen.

En wat denken voor in jouw persoonlijke leven, als vader of moeder, zoon of dochter, vriend of vriendin? Beperkende overtuigingen, het gevoel dat je vastzit leren (h)erkennen EN dan deze vervangen door nieuwe overtuigingen en gedachten die juist behulpzaam zijn! Wil je ook effectiever zijn? Wil jij ook krachtige gedachten hebben? En wil jij ook rust en vrijheid ervaren? Dan zijn de NLP technieken ook echt wat voor jou. En ja, ook voor jouw werk gerelateerde vragen heeft de NLP antwoorden. Weten hoe? Check dan mijn onderstaande top 5 NLP technieken. 

Mijn top 5 van NLP technieken
NLP technieken zijn actie georiënteerd, aldus Tony Robins. In plaats van te focussen op het waarom, focust de NLP zich op het hoe. Hoe kan ik anders reageren op een situatie? Hoe kan ik anders reageren op mijn gedachten en emoties? Hoe kan ik mijn communicatiestijl aanpassen aan de situatie? Hoe kan ik mijn mindset aanpassen zodat ik in controle ben van mijn eigen leven?

1. Beeldtraining
Beeldtraining, ook wel mentale oefening genoemd, is een van de oudste Neuro-linguïstische programmeer technieken die gebaseerd is op visualisatie. Dit is een fantastische oefening voor beginners gezien het rechtlijnig en eenvoudig is voor te stellen en uit te voeren. Maar vergis je niet, dat ervaren trainers, topsporters en succesvolle ondernemers nog altijd zich bekwamen en gebruik maken van deze techniek!

Het is belangrijk om zo een gedetailleerd mogelijke voorstelling te maken jezelf, waarin je een succesvolle actie hebt uitgevoerd, bijvoorbeeld een perfecte presentatie die je hebt gegeven of een briljante service met tennis die je hebt geslagen. Stel jezelf voor in dat specifieke moment – zelfverzekerd, comfortabel en hoe op dat moment je (lichaams)houding is. Voel het zelfvertrouwen dat je ervaart en de energie om je heen. Wees zo gedetailleerd als je zijn kunt. Deze NLP techniek is zeer waardevol om je zelf zelfverzekerd te voelen en je kunt er ongelimiteerd en waar dan ook gebruik van maken!

2. Ankeren
In de NLP geeft ankeren het proces weer waarbij je een interne respons (bijvoorbeeld een rustig en ontspannen gevoel of juist kracht en zelfvertrouwen) zorgvuldig kan koppelen aan een bepaalde prikkel, zodat je deze respons te alle tijde weer kan oproepen. Denk maar eens na over een anker. Het anker dat een boot stil doet liggen wanneer het schip voor anker gaat. Zo kan een anker je even stil doen staan bij een moment, bijvoorbeeld een muzieknummer (hé dat is het nummer dat gedraaid tijdens onze bruiloft) of een bepaalde geur (die je doet denken aan een vriend, vriendin of juist je opa of oma).

In mijn ervaring is de kracht van ankeren is zo gigantisch groot! Na mijn eigen ervaring, zie ik dat de mensen om mij heen (mijn dochters, topsporters, patiënten en ondernemers die ik begeleid) ook gigantische resultaten met ankeren bereiken. En deze ankers kun je wanneer je maar wilt inzetten en gebruik van maken.

Ga even bij jezelf te rade, doe je ogen dicht en ervaar een moment/situatie waarin je heel veel rust en ontspanning ervaarde. ‘Doorleef’ het moment zo gedetailleerd als mogelijk, je bent in het moment, je ziet, hoort en ruikt alles om je heen en op het moment dat het gevoel van rust en ontspanning het sterkst is, zet je een anker bij jezelf. Zet dit anker op een plek op je lichaam die voor jou goed voelt, waar je goed bij kunt en die voor jou logisch voelt. Herhaal dit zo vaak als je kunt. Mijn anker zit op mijn duimmuis en gebruik ik dagelijks.

3. Modelleren
Toch jammer dat woorden de lading niet dekken, toch? Wat een saai en lelijk woord: modelleren. Maar wat een leuke en krachtige techniek schuilt er achter! Modelleren is een van de NLP technieken die het meeste aandacht krijgt van succesvolle ondernemers, atleten en (zorg)professionals. Deze techniek is gebaseerd op de wet van de aantrekkingskracht – of wat Tony zegt: “Waar je consistent aan denkt en op focust, daar beweeg je naar toe.” Met andere woorden, wat je aandacht geeft groeit.

Als we echt willen groeien, dienen wij onszelf te omgeven met mensen die zichzelf hebben ontwikkeld op de manier waarop jij dat zou willen, zodat jij hier van kunt leren. Ook wel een ontwikkelgerichte omgeving genoemd, denk bijvoorbeeld aan de mariniers of aan de All Blacks, ken je die? Mensen net zoals jij en ik, die bovengemiddelde resultaten behalen. Zoals Bruce Lee ooit liet optekenen: “the succesful warrior is the average man with laser-like focus.” En de oude Griekse Mythologie heeft daar ook een mooie anekdote over “Standing on the Shoulders of Giants.” Verder kunnen kijken dan je neus lang is. Mensen om jou heen verzamelen waar je wat van kunt en wilt leren.

En wat is modelleren dan? Modelleren is niets meer en minder dan hun gedrag bekijken en op jouw eigen manier nadoen. Als je nog geen mentor hebt, zoek er 1! Of zoek een coach die jou kan en wil helpen. En zoek een groep met gelijkgestemden waar je veel van kan leren. Des te meer rolmodellen je hebt, des te meer je in staat bent om deze NLP techniek eigen te maken.

4. Spiegelen
Volgens de 7-38-55 regel, word 7% van onze boodschap gecommuniceerd door middel van woorden, de toon die wij aanslaan draagt daar 38% aan bij en onze lichaamshouding maar liefst 55%!

Spiegelen is een NLP techniek die als een hefboom jouw daadkracht in communicatie kan versterken. Je kunt met spiegelen directe connecties maken met andere mensen en een directe afstemming bereiken (ook wel rapport genoemd). Als je met iemand praat, spiegel dan jouw lichaamshouding met die van hen. Als ze hoog in de energie zitten, bereik dan ook dat specifieke energie level. Als hun lichaamstaal relaxed is, spiegel dat dan. Je kunt zelfs de woorden spiegelen die jouw gesprekspartner hanteert. De andere persoon vind je direct meer vertrouwenswaardig, omdat je ‘net als hen bent.’

5. Bezweringen
Dit is toch wel een prachtig woord? Wat nou als je iemand kunt bezweren? Sterker nog, als je jezelf kunt bezweren? Mega gaaf! Bezweringen zijn een krachtige manier van bevestigen en bekrachtigen, welke een populaire ‘mainstream’ NLP techniek is.

Een bevestiging en bekrachtiging is bijvoorbeeld een zin die je tegen jezelf herhaalt over jouw overtuigingen en doelen. Een bewering gaat een stap verder. Een bezwering veranderd zowel jouw fysiologie als jouw woorden om een toestand te creëren van totale zelfverzekerdheid. Breng jezelf naar een ‘ peak state’ door te belichamen wat je zegt met alle intensiteit die je in je hebt!

Deze bezweringen gebruik ik nog dagelijks om mijzelf te bekrachtigen. Deze NLP techniek is voor mij een effectieve manier om mijn gedachten te programmeren en dat ik mijn overtuigingen zelf kan bekrachtigen.

Een aantal van mijn bezweringen gaan gepaard met muzikale ankers. Muziek kan de mens helpen om in een bepaalde staat van ‘zijn’ te komen. Kun je het je voorstellen? Van de Foo Fighters (Everlong), Wanderer (I Will Overcome) tot aan Haddaway (Life) zijn voor mij krachtige bezweringen en fijne muzikale ankers.

'Het geheel is meer dan de som der delen.' - Aristoteles
Dit zijn slechts een aantal technieken die behulpzaam kunnen zijn. Iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur. De NLP start met een aantal vooronderstellingen die dergelijke technieken, coaching en persoonlijke ontwikkeling complementeren. In het bijzonder dat de betekenis die we zelf aan onze ervaring geven allesomvattend is. Het betekent echt dat we moeten oefenen, de zogenoemde ‘failure is feedback’ aanpak moeten aangaan. Zoals Winston Churchill zei: “alleen diegene die het aandurft om te falen, krijgt een kans om te slagen.” En lieve mensen, het is het absoluut waard. De meeste NLP technieken geloven in een groeimindset en zoals Tony zegt: “We kunnen ons leven veranderen. We kunnen precies doen, ervaren en krijgen wat wij zelf willen.”

Dus wat is neuro-linquistisch programmeren?
Neuro-inquistisch programmeren is precies wat jij er van vind. Niet meer! En niet minder! En in mijn eigen woorden, een gedragsmatige methode, die krachtige technieken gebruikt als ‘herkaderen’ om mijzelf te helpen om oude overtuigingen te overwinnen en een groeimindset te creëren ‘van heb ik jou daar’ 😉 En als je denkt: ‘sjeezus, waar kan ik beginnen?” Denk dan vooral dat je het zelf moet doen, maar je het niet alleen hoeft te doen. Er zijn zoveel mensen die je graag een handje willen helpen om een doorbraak te realiseren in jouw eigen leven. 

VEEL PLEZIER!

Met passie,
Jordi

Reacties

Populaire posts van deze blog

Loopthema: de schouders

Waterpolo & prestatieverbetering!

De vergeten hardloopspier: de soleus