Hardlopen slecht voor je knieën?🏃‍♀️🏃🏾‍♂️💨

Knie artrose is een veel voorkomende vorm van artrose. Het staat in de volksmond beter bekend als knieslijtage. Doorgaans is de persoon ouder dan 50 jaar. De klachten ontstaan geleidelijk door het normale verouderingsproces, net zoals rimpels in de huid, of het krijgen van grijze haren. Sommige mensen ervaren (pijn)klachten, ochtendstijfheid en/of een bewegingsbeperking van de knie, anderen ervaren geen klachten. Veelal wordt er afgeraden om te blijven hardlopen. Dit zou schadelijk zijn voor het kraakbeen.. Maar is dat ook zo?

Kraakbeen werkt als een soort spons!
Bij belasting wordt het ingedrukt en worden de afvalstoffen afgevoerd. Wanneer de druk weer losgelaten wordt, zuigt het kraakbeen zich vol met voedingsstoffen. De sponswerking verzorgt op deze manier een ideaal omgevingsklimaat voor het kraakbeen. Vandaar dat beweging en belasting belangrijk is om zodoende het kraakbeen goed te blijven smeren en te voeden.

Dus? Kunnen we hardlopen met knieslijtage?
Uit een onderzoek onder 1203 deelnemers van 50 jaar en ouder met knieslijtage, bleek dat ‘zelf geselecteerde hardloop afstanden’ is geassocieerd met een VERBETERDE KNIEFUNCTIE en MINDER PIJN in de knie! En dus niet met een toename van kniepijn en/of een structurele verslechtering van het kraakbeen van de knie (onderzocht met röntgen beelden). Vandaar dat hardlopen juist goed is voor onze knieën! De conclusie van de onderzoekers luidt dan ook dat we mensen met knieslijtage vooral niet ontmoedigen om te blijven hardlopen. De eerder genoemde “zelf geselecteerde hardloop afstanden”, zullen mogelijk resulteren in een lagere intensiteit en l/of kortere duratie, maar dat hardlopen gezond is voor ons knieën is toch we meer dan een geruststellende gedachte.

Bron:
Running does not increase symptoms or structural progression in people with knee osteoarthritis: data from the osteoarthritis initiative. Lo GH, et al. Clin Rheumatol. 2018.*

*Klik hier voor het artikel

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Waterpolo en (sport) voeding

Loopthema: de schouders