TEAM: Together Everyone Achieves More

Al vroeg in mijn opleiding en carrière kwam ik erachter dat het ‘bouwen van een team’ mij verder kon brengen. Samenwerken betekent voor mij:
  • (persoonlijke) ontwikkeling;
  • komen te weten wat je niet weet;
  • kansen vergroten;
  • motivatie vasthouden;
  • spiegel voorhouden;
  • gewoon leuker dan alleen!

Maar als ik eerlijk ben, is het voor mij niet altijd vanzelfsprekend geweest. Zowel in mijn opleiding als prille carriere heb ik veel meegemaakt, en had ik het gevoel dat niemand mij begreep. Ik dacht: “dan doe ik het zelf wel, dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed gebeurt!” Laat mij maar onafhankelijk zijn.

Nu begrijp ik dat er niks mis is met onafhankelijk zijn. Maar juist de wederzijdse afhankelijkheid is belangrijk: het samenwerken, mensen die je aanvullen, je een spiegel kunnen voorhouden en er achter blijven komen wat je niet weet.

“Alleen kan je niks, je moet het samen doen.” - Johan Cruijff

Het doel van een team is om professionele begeleiding te geven, om ervoor te zorgen dat de sporter het beste uit zichzelf kan halen, aldus Johan.

Een groot deel van jouw team heb je al (als het goed is), je familie en vrienden. Ik raad je sterk aan om daar trainingspartners aan toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een trainer, een mental coach, een sportpsycholoog, een sportdietist, een fysiotherapeut, een sportarts en een sportmasseur. Andere professionals zoals een personal trainer, bikefitter, zwemcoach of looptrainer kunnen uitermate behulpzaam zijn in het verbeteren van jouw prestatie.

Des te hoger je doel, des te langer je sukkelt met kleine pijntjes of blessures, des te langer je stilstaat of niet snel genoeg vooruit gaat, des te groter je team moet zijn. Daarbij kan elke professional je helpen en ondersteunen om gedurende de weg obstakels te overwinnen en helpen het beste uit jezelf te halen.

"Coming Together is a Beginning; Keeping Together is Progress; Working Together is Succes." - Henry Ford

Het bouwen aan jouw team begint met een goed gesprek, een klik, het omschrijven van jouw specifieke situatie, jouw doelen en dromen en jouw (on)zekerheden.

Misschien heb je sommige professionals wat minder, of helemaal niet nodig. Maar het is wel fijn dat als het zo is, je terug kunt vallen op een vertrouwenspersoon, die de beste is, en het beste met je voor heeft.

Omring jezelf met positieve mensen, met verstand van zaken, die in jou geloven! Maar die tegelijkertijd ook eerlijk tegen je zijn, en durven te zeggen waar het op staat. Soms zijn het juist de dingen die je liever niet wilt horen, die juist goed voor jouw ontwikkeling zijn.

“The strength of the team is each individual member. The strength of each member is the team.” - Phil Jackson
Of je nou een teamsporter bent of een individuele sporter, JIJ bent en blijft de regisseur. Niemand is groter dan het team. Goede communicatie, vertrouwen en elkaar scherp houden is een vereiste om het beste uit elkaar te halen.

Heb jij daarbij inspiratie nodig? Dn nodig ik jou graag uit om eens met mij te komen sparren! Of houd je meer van boeken lezen? There is an I in Team van Mark de Rond geeft een mooi wetenschappelijk onderbouwd overzicht met praktische tips over het doen en laten van succesvolle sporters en teams.

Veel succes en WELKOM bij Nova Fysio & Performance!
Jordi  













Reacties

Populaire posts van deze blog

Loopthema: de schouders

Waterpolo & prestatieverbetering!

De vergeten hardloopspier: de soleus