EEN SPORTIEF EERBETOON AAN DE EEUWIGE NUMMER 14

"Het leven is simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je eerder vertrekken."
Een stuk over scheenbeenklachten bij hardlopen zat in de pen, totdat ik via de Facebook pagina van de loopgroepen attent werd gemaakt op een prachtig evenement! Ik kon niet anders dan mij hierin te verdiepen en dit eerbetoon te schrijven. “Toeval is logisch.”

"In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk."
2016 is een roerig jaar geweest, waarin vele grootheden ons hebben verlaten. Denkend aan Muhammad Ali, Prince, David Bowie, George Michael, Carrie Fischer, Thoots Thielemans en helaas nog vele anderen, waaronder misschien wel Nederlands grootste sporticoon aller tijden, Johan Cruijff!

"Elk nadeel heb z'n voordeel."
Ter nagedachtenis aan Johan organiseren Ajax en de Cruyff Foundation dit voorjaar een hardloopevenement! De loop vindt plaats op aterdag 11 mei. De opbrengsten komen ten goede aan de projecten van de Cruyff Foundation.

"Ik hou van werken, zolang het werken is waar ik van hou."

De Cruyff Foundation zet zich in voor gehandicapte kinderen en bekend is om de aanleg van zijn Cruyff Courts, waar jongeren op een veilige plek kunnen sporten en spelen in de buurt. “Winnen doe je met zijn allen.”

“Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.”

Johan heeft 14 regels opgesteld waar iedereen zich aan moet houden en waar zij elkaar op aan kunnen spreken. Respect, samenspel, creativiteit en initiatief dienen als leidraad om kinderen tijdens het bewegen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid en hoe je met elkaar omgaat.

“Techniek vormt de rode draad, omdat techniek de basis is om op niveau overeind te blijven.”
Lopen verlangt een goede technische vaardigheid en deze is niet bij een ieder vanzelfsprekend. Loop eens een rondje mee met een ervaren (loop)trainer/fysiotherapeut. Wie weet wat je kunt verbeteren! Of zoals Johan zegt: “Ervaring. Dat heb je of dat heb je niet.”

"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik voor."

Het evenement start in het Olympisch stadion. De route van exact 14 km gaat langs memorabele plekken uit het leven van Cruijff en eindigt in de Amsterdam Arena. Deelnemers kunnen ook een kortere afstand afleggen. En tsja: “Als je ergens niet bent, ben je of te vroeg of te laat.”

“Je gaat het pas zien als je doorhebt.”
Jordi, zijn zoon, werd vernoemd naar de Catalaanse beschermheilige Sant Jordi. Deze naamgeving werd omhelsd door het Catalaanse volk, die het opvatte als een politiek statement. Gezien het Franco-regime deze naam verboden had om het Catalaanse nationalisme de kop in te drukken. Jordi was echter geboren in Nederland, de Spaanse burgerlijke stand kon de aangifte niet weigeren.

“Alleen kan je niks, je moet het samen doen.”

Voor de oplettende lezer, de 14 regels en 14 Cruijffiaanse uitspraken. Johan had iets met cijfers, een soort voorliefde, wiskundig en tot in het detail aan toe.

In memoriam: de eeuwige nummer 14, Johan Cruijff 1947-2016

Wie weet zie ik jullie in het Olympisch Stadion?

Sportieve groeten,
Jordi van Zelst
Nova Fysio & Performance
“Meer dan een fysio”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Loopthema: de schouders

Waterpolo & prestatieverbetering!

De vergeten hardloopspier: de soleus